søndag 17. juni 2012

TUSLETUR PÅ HISTORISK GRUNN


Idag har vi hatt en nydelig tur til vakre Stavsetneset ikke langt fra der vi bor.
Her var det en hage som var vindens kjent, nå er det bare konturer igjen!
Dette har vært en nydelig alle' med klatreplanter som dannet en lignende tunnel  :) 


Husker dere filmen Den Forbudte Hage?
Denne plassen minner meg om den :)

 AKELEIER, stauder fra en svunnen tid

VAKRE skjønnheter 

 Her er "TUSLE STIEN", koselig eller ? Jeg gikk en tur på stien og søkte skogens ro.......... ko ko
 Forklaring på ordet TUSLE STI :)) Så vet dere det ;)

 En nabogutt ble med oss på søndagsturen :)

Her er Stavsethuset, tidligere et handelshus og nå et speider hus! 
Huset er betydelig restaurert med flotte utskjæringer.
Han her hadde masse historien om Stavstneset.Om sære Dagny som ikke fikk sin Lars
og som nektet å gifte seg og nektet også brødrene sine, så hele slekten døde ut pga, det!
Han brukte ofte å ta seg mimre turer hit ned sa han :)) Kjempekoselig mann med selvlaget stokk:)
En staude til, er det noen som vet navnet på denne?


Elsker slike søndager som dette Nå er gjengen å leier film så vi skal kose oss å se.Jenta mi reiser i morgen kveld :/




Jeg rakk ikke å besøke alle bloggene mine denne gangen.
Fredag hadde vi begravelsen + datteren min kom hjem fredags morgen.Så lørdagen var vi helt utslått alle sammen!
Det var en fantastisk begravelse,trist,godt ja alt på en gang
600 var tilstede og 120 motorsykler som kjørte kortesje til ære for min svoger Det var knallsterkt!


Må dere ha en fin fin uke,ta vare på dere selv


Takk igjen for nydelige kommentarer,blir bare såååå gla:))


Klemmer Bente-mor






17 kommentarer:

  1. Så flotte bilder fra et utrolig nydelig sted! :)
    Så morsomt med den søte mannen da,
    med mange historier å fortelle :))
    Herlig!!

    Ha en fin søndag!
    klem

    SvarSlett
  2. Dette var en koselig "tur" for meg også. Her må det være koselig å rusle omkring. Den rosa stauden har jeg aldri sett før. Den skulle jeg gjerne hatt i hagen, for jeg liker så godt rosa. Den blå akeleien har jeg!
    Ha en fin uke.

    SvarSlett
  3. Dette ser ut som et virkelig fint sted å tusle rundt! Godt å kjenne roen på gamle steder og sikkert veldig godt å koble av her etter begravelsen... Sender deg en god klem og mange varme tanker!

    SvarSlett
  4. Så koselige bilder fra en herlig tusle-sti! artig navn:) Og så er det alltid kjekt å snakke med eldre folk med gode historier..
    Håper du får en fin ny sommeruke!

    Klem fra Hanne:)

    SvarSlett
  5. Så koselig sted du har vært på. Likte det gamle huset. :)

    SvarSlett
  6. Tusle-sti liker jeg. Vi bruker ordet tusle, tusle rundt, tusle sakte... Men har aldri sett det brukt slik.
    Og for en flott tur du har hatt i skjønne omgivelser. Gamle stauder er så gøy.

    Klem fra Inger

    SvarSlett
  7. Tusle sti er et nytt ord for meg, men jeg liker det godt :) Skjønner godt at ting har tatt på, så en tur på tuslestien gjorde nok godt. Stauden er en akeleiefrøstjerne, vakker, men ganske frøsom.
    Ha ei flott uke.

    SvarSlett
  8. Såkoselig med ett innlegg av deg igjen :)

    Begravelsen hørtes fin og verdig ut, ikke stress med bloggen, vi er her når du er klar...

    Fineste søndagskvelden til deg, vakre.
    Her skal vi bare slappe av og kose oss.

    Smil og fine tanker!
    klem

    SvarSlett
  9. Åå så koselig plass Bente .
    Og fantastiske bilder du tar.

    Det var veldig fint deg, så kjekt at du viser oss denne plassen.
    Jeg har også vært i en sånn flott park idag, og skal vise bilder nå snart.
    Det er ikke langt unna, for naboen vår er museumshagen eller Botanisk hage som den heter. Der må du ta deg en tur om du er i Bergen. :)

    Så trist dette med din svoger. Helt forferdelig. .
    Kan ikke annet en å be om at dere får styrke og kraft til å komme dere videre, med fine minner i hjertet.

    Klem fra Margareth

    SvarSlett
  10. Det er deilig med slike søndagsturer! Spennende historie dere fikk høre da.

    Det var en kjempe flott frøstjerne du hadde! De svever liksom over hagen når det blåser litt!

    Ønsker deg en fin uke! Klem

    SvarSlett
  11. Så nydelige bilder og et veldig fint innlegg.
    Skjønner godt at du likte deg her....
    Høres ut som du/dere har hatt en koselig søndag.

    Fikk litt gåsehud på slutten her....godt at den dagen ble som dere ønsket,for din svoger.

    Må du ha en fin ukestart min skjønne venn.
    Så "sees" vi etterhvert vi.

    Smil og hjerteklem
    Camilla

    SvarSlett
  12. Stavsetnes, der har jeg aldri vært.
    Takk for at du minte meg på Akeleier! Den er vakker:)
    Høres ut som dere har hatt en koselig søndagstur på Tuslestien ;)

    Trist med svogeren din! Kondolere.
    Ha en fin-fin ukestart bloggevenn.
    Anita

    SvarSlett
  13. Så fint innlegg! :) Koselig med turer i områder der en bor. De blir liksom så lett glemt... Og litt bakgrunnshistorie setter jo spiss på hele stemningen. ;) Du tar så trivelige og flotte bilder. Det er alltid hyggelig å "titte innom" her hos deg!
    Akeleier har blitt en ny favoritt - fantastiske!
    Godt å høre at fredagen ble så bra den kunne bli.
    Fortsatt varme tanker fra meg.

    SvarSlett
  14. Vakre bilder Bente :)
    Lenge siden jeg har vært her nå, veldig trist å lese om din svoger.
    Mine tanker går til deg og din søsters familie.
    Stor klem til deg fra meg

    SvarSlett
  15. Så mye som har skjedd hos deg i det siste...Kjenner jeg blir så lei meg på dine vegne, og måtte tørke en tåre her nå når jeg leste om begravelsen. Høres ut som en sterk og verdig avskjed, men så tøft :( Så er jeg gla for at du, oppi alt, tar deg tid til slike tusleturer og bare "er", nyter det du ser. Så nydelige bilder - og så flott det så ut. Likte så godt det huset også jeg.
    Sender deg og dine mange varme tanker - og en lang, god klem til deg. Du - reiser du snart? husker ikke helt når det var...Selv stikker jeg om et par dager - og blir da "borte" fra nett, har lovet mannen helt pause ;) men du, jeg tenker på deg, og ønsker deg en fin uke videre. Mange klemmer fra meg til deg

    SvarSlett
  16. Hei Bente!
    Så flott turområde!
    Alle skulle hatt en slik tuslesti,hvor en kunne gått i bedagelig tempo, bare roet ned og nytt stedet, blomster og fuglesang:)
    Falt pladask for det skjønne huset, virkelig vakkert!

    Ønsker deg en fin uke videre,og ta vare på hverandre:)

    Varm klem

    SvarSlett
  17. Vilket vackert ställe ;))
    Ha det gott
    kram susanne

    SvarSlett

Tusen takk for super hyggelige kommentarer ♥