fredag 18. juli 2014

Hjemmelagde etikketter og hjemmelagd saft


Etikettene er "nesten" helt hjemmelaget ;) 
Du finner gratis nedlasting av disse og mange andre hos WORLDLABER
Jeg kjøpte etikette papir og redigerte inn skrift som jeg til slutt printet ut :)
Kjekkere enn å kjøpe ferdige.

Oppskriften til saften er :

3.5 kg bær og like mye vann, kokes i ca 15-20 minutter.
Jeg hadde rabarbra fra hagen, 3 kurver jordbær og litt rips og solbær fra svigermors fryser.



Bærene ble så helt oppi et saft stativ. Du kan også bruke et rent håndkle eller et 
stoffstykke til dette.
Etter det var ferdig presset hadde jeg det oppi kjelen igjen og hadde oppi ca 2 kg med sukker, en pakke sitron syre og saften av to lime.
Dette er smak og behag. 


Flaskene vasket jeg og hadde oppi en langpanne oppå et rent kjøkken håndkle.
Så hadde jeg oppi litt vann på og dampet de på 125 grader i 20 minutter.
Viktig at alt er rent og sterilt når en holder på.


Noen flasker hadde jeg fra før og noen kjøpte jeg nye. 
De nye ble kjøpt på Felleskjøpet billig.
Liker den gammeldagse looken :)


Det ble litt av et styr da jeg skulle ta bilde av disse.
Bak meg stod et stooort stettglass med saft og 
det klarte jeg selvfølgelig å velte.....Det kom saft utover verandaen og dryppet 
videre under på spise plassen 
vi har der. Det så ikke ut :0 Ikke er det sukkerfritt dette heller, kliss og drypp.....
Sånn er det når man blir for ivrig med å fotografere ;)


Ble skikkelig fin farge på saften :)


God helg til alle som titter innom :)

Sommer klem

Bente-mor

11 kommentarer:

  1. Åh for eit herleg innlegg. Må visst ut å plukke bær :-)

    Ha vakker sommar!

    SvarSlett
  2. Åh så gott! Hemmagjord saft och nybakade bullar...mums, det är sommar det!
    Önskar dig en skön helg, ta hand om dig...
    Sommarkram,
    Titti

    SvarSlett
  3. Hjemmelaget saft er jo bare så godt! Og det ser jo ekstra delikat ut med disse fine flaskene og etikettene :-)
    Ha en riktig fin helg! Klem og smil fra Berit

    SvarSlett
  4. Hehe, ja det hender en blir litt vel ivrig.
    Nydelige etiketter på de fine flaskene
    Må nok innom felleskjøpet forstår jeg.
    Blir saftkaking her og en dag. Men vet ikke
    om jeg rekker det før vi reiser på ferie.
    Må nok uansett få plukket bærene å heller legge
    de i frysen til vi er tilbake.
    Har bestilling på hjemmelaget saft. Min mann er glad i det.
    Ønsker deg ei velsignet god sommerhelg :)

    SvarSlett
  5. Hi hi. Akkurat som å høre om meg sjøl med kamera det der.
    Blir så oppslukt av det en har foran seg at det andre går i glemmeboka.
    Det ble jammen meg litt jobb ut av glassvelten din i dag.
    Fint at man kan le av det etterpå. Har fått kjøpt meg ett sånt saftstativ
    i år jeg også, vil prøve det ut om litt. Har fra før bare saftet med saftkoker.
    Ønsker deg ei fin sommerhelg.
    Klem fra Marit

    SvarSlett
  6. Så flink du har vært da! :) Ser riktig så godt ut...
    Og veldig inspirerende!
    Nyt sommerens gleder! :) God julihelg!

    SvarSlett
  7. hmmm, looks fantastic! Thank you for the information!
    Have a sunny and happy week
    Elisabeth

    SvarSlett
  8. Super fine etiketter, hvor får du kjøpt papiret? =) Er på jakt etter slikt selv nå som vi lager ripssaft og ripsgele :)

    SvarSlett
  9. Vet ikke om jeg har kommentert flere ganger nå... Men hvor har du fått kjøpt etikette papir? =) Vi holder på å lager ripsgele og rips saft nå, og hadde vært så kjekt med etiketter på flaskene og glassene! :)

    SvarSlett
  10. Du, det papirer er kjøpt på Staples :-)
    Lykke til!

    SvarSlett
  11. Du må rediger inn selv på etikettene og så printe ut på dette papiret. Det er ikke ferdige etiketter på ark.
    Jeg kan lage til deg hvis du vil?

    SvarSlett

Tusen takk for super hyggelige kommentarer ♥