fredag 1. november 2013

HJEMMELAGET EPLECIDER OG LITT TIL

Hjemmelaget eplecider til jul er en av juletradisjonene 
her i heimen :)
Sist jeg laget eplecider ble det skikkelig mislykket pga at 
det var for varmt og 
det gjæret seg.Det smakte IKKE godt kan du si :/
Så i år prøver jeg på nytt :)
En fin måte å få brukt opp alle eplene på.
*
Det som er opp dette glasset er kjøpe cider ;)
Litt lysere i farge den jeg lager.
Mine favoritt glass i resirkulert glass
 Cider i solnedgang, hihi ;)
Oppskriften på eplecideren har jeg hatt siden vi hadde kolonihytte.
I den lille hagen hadde vi 4 epletrær hvis jeg husker riktig :)

Her er oppskriften :
*
Bente´s eplecider 


* 1/2 bøtte med epler i grove biter(med skall og alt)
* Fyll bøtten med vann
* Tilsett 1 pakke med sitronsyre

* La dette stå kjølig i 1-2 dager
* Sil fra
* Rør inn 1 kg med sukker

* Fyll dette på rene melkekartonger og frys de ned, holdbar i maaange år :)

Lykke til!

Måtte bare forevige disse flott eplene mine før de kuttes 
opp og blir til eplecider :)
Dekorative 
Stakittgjerde i bakgrunnen satt vi opp nytt i høst, 
i nostalgisk stil selvfølgelig ;)

Noen gule blader igjen fra hagen

Goood helg!

10 kommentarer:

  1. Skikkelig eksklusivt med egenprodusert cider. Har tenkt at det er vanskelige greier jeg. Men det ser jo overkommelig ut selv for meg det der. Får prøve neste år. Eplene våre er spist opp for i år.
    God helg til deg.
    Vennlig hilsen Marit

    SvarSlett
  2. Å så skjønne bilder av epler både her og der:)))
    Nydelig stakittgjerde.
    Høres koselig ut å lage eplecider......
    God helg skjønningen og TAKK for så koselig hilsen:))))

    Ha en eplekjekk helg!!!!hi,hiiiii
    Kisses.

    SvarSlett
  3. Hjemmelaget eplesider smaker nok kjempegodt.
    Nydelige bilder du har tatt.
    Ønsker deg ei velsignet god helg :)

    SvarSlett
  4. Såååå lekre bilder Bente !
    Ble helt tørst nå jeg..
    Så spennende med hjemmelaget eplesider..
    Skulle gjerne tatt et glass med deg der innenfor stakittgjerdet...sukk....
    Tenker skravla hadde gått da ja ..hi..hi
    Helg og fri her , herlig.
    Håper å ta en tur på julemarked i Kongeparken i helga.
    Flere lokale bloggere har stand .

    I kveld skal vi i bursdag til eldstemann..
    Ha en fiiin helg kjære deg .
    Klem Anne

    SvarSlett
  5. Nydelige bilder hos deg, og røde epler er jo riktig så dekorative :)
    Flink er du som finner andre måter og nytte eplene på.
    Er lite kreativ og det blir som regel til en haug med eplekaker...og noen blir brukt til pynt :)

    Ønsker deg en fin novembermåned

    SvarSlett
  6. Har gjort så mycket äppeldricka nu i höst och ett liknande recept det är så gott. Fina bilder. Ha en fin helg. Kram Mimmi

    SvarSlett
  7. Eplecider er veldig godt og høres ut som en veldig enkel og god måte å lage det på :) nydelige bilder !

    I morgen skal vi på åpen gård med barnebarnet vårt

    Ønsker deg fortsatt god helg

    Gode klemmer fra Monica

    SvarSlett
  8. Så flink du er som skal lage din egen cider ;-) Den kommer sikkert til å smake kjempegodt ;-) Vakkert glass og nydelige eplebilder!

    Ha en super kveld!

    SvarSlett
  9. Ønsker deg en fin uke Bente og nå har jeg lagt inn kommentarmoderering for innlegg som er eldre enn 14 dager- så da blir det spennende å se om "problemet" er løst :)

    Gode klemmer fra Monica

    SvarSlett
  10. eplecider har jeg aldri laget, men skal lagre oppskriften .....dette må jeg prøve!
    jeg har laget eplesaft og den siste flasken brukte jeg på messen ....solgte 1 glass for 5 kr :-) falt i smak!

    nydelige bilder!
    klem tone

    SvarSlett

Tusen takk for super hyggelige kommentarer ♥